måndag 9 juni 2008

Håll Sverige rent!

Runt vår- och sommartider verkar jag, och många med mig, trivas att sitta ute i naturen. Fenomenet med engångsgrillar och förfester utomhus slår verkligen igenom. Vår svenska natur är underbar och allemansrätten är uppenbarligen något som vi svenskar bör värna om. Allemansrätten ger oss möjlighet att få tillgång till vår vackra natur. Det de flesta verkar glömma är att allemansrätten även innebär skyldigheter. Rätten att vistas i naturen innebär också att vi föräväntas respektera vår omgivning; i detta fall djur, natur, markägare och medmänniskor. Denna respekt är det emellertid inte många som uppvisar. Tyvärr verkar det moderna samhällets förvrängda bild av begreppet respekt innefatta även vår respekt till naturen.

Överallt i lummiga områden ser man nämligen spår av fester, matrester, papper och annat skräp. Det skär i hjärtat att se människor våldta vår natur på detta sätt. Hur trevligt är det egentligen att sätta sig i berg av gamla engångsgrillar och högar av chipspåsar? Inse att allmansrätten och möjligheten till att ha det trevligt i naturen bygger på att vi har vårdat och respekterat vår natur tidigare. I tider där begrepp som hållbar utveckling och miljömedvetenhet har blivit mode, är det väl inte för mycket begärt att plocka upp sitt skräp efter sig?

Jag var själv under nationaldagshelgen ute och badade. När man lämnade stället var det självklart att man plockade med sig tomburkar, fimpar, utlästa kvällstidningar och pappersskräp etc. När jag tog en söndagspromenad igår köpte jag mig en baguette som skulle avnjutas i den närmaste parken. Till min bestörtning fick jag vada fram i chipspåsar, överfulla skräppåsar, engångsgrillar och importerade ölburkar. De sistnämnda går inte att panta, varför de lokala luffarna struntar i att plocka upp dessa. Samma sunkiga syn under morgonens promenad till jobbet. Den här dekadensen bygger inte, som i Neapel, på att sophanteringen styrs av maffian. Den beror helt enkelt på lathet. Om vi ska kunna fortsätta ta del av vår vackra natur uppmanar jag er nu därför att visa naturen (och era medmänniskor) respekt! Håll Sverige rent!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nog för att alkoholen påverkar omdömet och ansvarskänslan men det är ta mig fan inte för mycket begärt att slänga skiten efter sig.

Ett problem med engångsgrillar dock är ju att man inte kan slänga dem i en papperskorg så fort man grillat klart, vilket leder till att de får stå kvar. Det borde dock inte vara allt för svårt att gå tillbaks och hämta dem dagen efter.

Lorden sa...

herr d -->

Får även tacka för tipset om Östgöta Correspondentens ledare. Lordens blogg är återigen före etablissemangets media. Är väl 20:e gången nu eller så ;)

http://www.corren.se/archive/2008/6/9/jr3vqw3hurjs7c0.xml

Lorden sa...

http://www.corren.se/archive/2008/6/9/jr3vqw3hurjs7c0.xml

...ska vara den rätta adressen. Vetefan varför det inte funkar att klistra in vissa url-adresser. Nåväl, "Correns" ledare 10:e juni behandlade alltså exakt samma fenomen som Lorden gjorde precis innan. Inte första gången Corren bygger sina artiklar/ledare på andrahandskällor. :)

Lorden sa...

Ledare i Corren

tredje gången gilt?

Anonym sa...

...så länge man inte är på festival! Där är lite av charmen att vandra genom drivor av avfall och diverse intressanta saker. Annars är detta så självklart att jag inte förstår hur folk kan vara så förbannat lata! Usch!

Anonym sa...

herr d, vad sägs om att ta med sig engångsgrillen i påsen man bar dit den med såvida den slocknat o kallnat? Det gör dom där rackarna väldigt fort.

Kan bara instämma i ditt inlägg. Lite pedant som jag är så brukar jag samla ihop skiten o skyfla ned i papperskorgen som brukar stå TVÅ METER IFRÅN SKRÄPHÖGEN.

Värsta är när dom lämnar efter sig massa mat som inte är bra för mina hundar att få i sig. Nu utsätter jag mina hundars magar för en hel del för att slippa kass mage om dom väl får i sig något - men kycklingben tex kan sätta sig riktigt illa o kan ta hundens liv!

Folk har även en förmåga att BAJSA utomhus på stigar o vägar. Hur fan får man för sig det? Funderar på att sätta upp bajspåsar här i området för nu har jag trampat nog i människoavföring!

Kram, Rebekah

Anonym sa...

Det kan ju vara som så att det inte är så smart att lägga en varm grill i en plastpåse sosm man oftast har med sig. Ett tips är dock att urinera på grillen så man släcker glöden fort.

Annars måste jag hålla med Rars. Man vill ju ha ett golv av gamla ölburkar på festival. Man Ska svina på festival ju. Sen är det ju faktiskt folk som städar områdena efter festivalens slut.