måndag 23 juni 2008

Nattssvart tillvaro och blödande sjukvård


Livet känns oerhört tungt. 2008 års sommar skulle bli en bra sommar. En semestertid man sett fram emot länge. När man knegar blir just semestern den verkliga lönen för mödan under de mörka höst- och vintermånaderna. För mig blir det ingen semester, för mig blir det en sommar inomhus, en sommar i sängen och en sommar som totalt handikappad.

Det som började som en mycket trevlig lördagstillställning slutade i total katastrof. Att ett ynka ögonblick kan förstöra så mycket. Man vill bara dra tillbaks tiden. Ögonblicket jag talar om är en trivial snedtrampning. Från ett trappsteg ner på marken (som inte visserligen inte var slät), hela Lordens tyngd på den vikta foten. Ett ögonblick av smärta, ett ögonblick som raserar all lycka, alla förhoppningar och alla planerade lyckostunder under de kommande veckorna.

När jag gick och la mig strax efter händelsen var det i förhoppning om att det var med en rejäl stukning. När jag vaknade några timmar senare insåg jag att mina värsta farhågor hade besannats. Fotleden såg ut som en tennisboll och jag kunde omöjligt stöda på foten. Bara att åka med ilfart till akuten.


På akuten fick jag efter en tid (25 minuter) berätta om min åkomma. Jag blev tilldelad en brits. När jag efter 4 timmar fick tala med en doktor sa han att det inte såg bra ut och att jag skulle röntgas. Kvarlämnad på britsen utan vidare svar fick man vänta ytterligare två timmar. Röntgenläkaren sa omedelbart att det handlade om frakturer, men vidare besked fick man vänta med i ytterligare två timmar. Som tur var kunde min far komma förbi med en cheeseburgare. Fotleden bruten, och sedan följde en lång tvist om operation eller inte. Det slutade med att jag fick hoppa hem. Gipsad. Kanske blir det operation trots allt. Ortopeden ska titta på bilderna idag.

Jaja, allt är skit. Och just nu ringde dem från sjukhuset. Jag ska opereras. Nu. Jävla skit. Blir sjukt. Håll tummarna.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan det var det sjukaste..hur högt var det från trappan till marken? maximalotur... vad ska man säga hoppas operationen går bra..

Anonym sa...

Fy faan så jävla svintråkigt! Mycket trist att höra, hoppas att operationen går bra och att allt löser sig till det bästa! Bara att höra av dig om du behöver hjälp med något, det vet du! MVH Martin!

O sa...

Trist att höra Lorden. Tur att det inte var värre. Krya på dig. Sommaren blir säkert trevlig ändo, även om det känns förjävligt såhär när olyckan precis har skett.

/ O

Anonym sa...

Men fy faaan vännen, det var ju inte det bästa midsommarfirandet kanske. :-( Varför ska dom operera då? Räckte det inte med gips?

Tänk vad ett litet snedtramp kan göra för framtiden. :( Krya på dig!!!

Lorden sa...

herrström-->

Ja, inte speciellt högt, men tillräckligt. Marken var ojämn och jag fick hela tyngden över :(

rars-->

Tack som fan. Eftersom jag är helt handikappad kanske man behöver hjälp med att handla nå´t eller så. Jag är fånge i mitt eget hem :(

o-->

Jo, men operationen visade fraktur på två ställen. Får inte röra benet i marken (gipsad till knä) på två veckor. Därefter minst 6 veckors annat "gips". Kan som bäst börja löpträna (om jag blir återställd) om minst tre månader.

Sjukskriven tom den 22:e augusti, missat Roskilde, och semestern man hade sett fram emot. Oerhörd smärta som varken morfin, stilnoc, eller den den starka värkmedicin jag blivit ordinerad hjälper på. Jaja, men man vänjer sig säkert vid detta och får försöka se positivt på det...Värken kommer iaf lägga sig efter en vecka förhoppningsvis.

rebekah-->

Ligamentet som håller samman fot och vad var tydligen av. Måste in skruvar för att få det på plats. Samt på en annan led i (eller över foten)

Tack för värmande ord!

Alla---> Tack till samtliga som gett oerhört stöd och välvilja att hjälpa till på olika sätt. Oerhört uppskattat och en liten ljusglimt i allt elände! Det kommer jag sannerligen inte att glömma.

Uppdaterar med ett längre inlägg och lite tankar kring sjukvården i Sverige när jag lyckats sova några timmar och yrseln har lagt sig.

/Lord

Anonym sa...

Fan va surt med gips! Farorna lurar ju lite varstans, jag gick ju igenom glasporten hemma för ett par år sen och skar upp pannan och åkte pling plong taxi, dan efter var det iof lugnt... Hur som helst krya på dig och slå en pling ifall du är i Sthlm och ska ta ett par kalla.

Anonym sa...

Mina tankar finns hos Lorden och hans fotled. Krya på dig broder!

Anonym sa...

Lider med dig mannen, hoppas operationen går bra!
Får komma bort och bjuda på en stänkare i sommar !

MVH
B

Anonym sa...

Hur mår du grabben!!har operation gått bra o den biten...Hinner du läka ihop tills du börjar jobba??

Lorden sa...

herrström-->

vet inte riktigt hur läkningen går. Får reda på det om 1.5 vecka ungefär. Eftersom jag är stark som en häst borde jag läka fort ;) I detta fall innebär det nånstans mellan 6-8 veckor.