lördag 21 juni 2008

Those were the days

Midsommarafton har i mitt vuxna liv alltid firats "på landet" eller "iväg från stan". Så blev det inte i år. Det beror på en mängd orsaker. Min midsommarafton blev dock ändå helt ok. En vän kom över och höll mig sällskap innan vi drog vidare på kareokefest. Kareoken tog givetvis Lorden hem med låten stumblin in med Suzie Quatro och Chris Norman. Bra skit, men ännu bättre med Lorden.

Nåväl, innan kareoken föll det sig så att jag och vännen pratade gamla minnen. Det slog mig omedelbart att jag egentligen inte har någon aning om vad jag har gjort på tidigare midsommarfatonar. Som tur är finns dock ett facit. Lorden har nämligen skrivit dagbok i över 10 års tid. Varje dag är bokförd.

Vad dagboksskrivandet syftar till är svårt att svara på. Att läsa och drömma sig tillbaka till svunna tider är en fröjd i sig. Dagböckerna är av deskriptiv karaktär och beskriver sällan känsloyttringar. Dagboken är till för mig. När jag läser beskrivningen av vad man har gjort tidigare så kan man ju automatiskt känna exakt vilket känslotillstånd man var i, eller hur man såg på samtiden. Därför gör det inte så mycket om någon tjuvläser dem. De tillfredställer nämligen inga skvallertanter. Lordens känslor finns inom Lorden och så kommer det att förbli.

Polaren blev dock imponerad över dagböckerna och blev genast nyfiken på vad man sysslade med för 8-10 år sedan. Lätt fixat tänkte jag. Kompisen fick då välja ett år för att kolla vad man gjorde på det årets midsommarafton. Året blev 2000, 8 år sedan: Så här såg dagboksanteckningen ut för fredagen den 23:e juni år 2000 i Lordens liv. Det var alltså midsommarafton och Adolf hade namnsdag.

Eftersom vi slaggade i bilen vaknade hela gänget tidigt. Festen startade omedelbums. Vädret var vackert och vi strosade omkring på Köpingsviks camping. Festade hela dagen, träffade mycket folk och hade det skoj. Förutom resesällskapet hängde jag med endel annat folk som man kände sedan förr, bland annat Edlund, Swahn och Cissi S. Gick och la oss vid 03-hugget.

Och jag som inte hade en aning om vad man pysslade med förr. Med dagbokens hjälp kommer man så oerhört nära historien. Jag minns den där dagen som igår. Riktigt sjukt dock att hänga med "Swahn" och "Edlund". Kan inte tänka mig att det var samtidigt. Men Swahns citat sitter fortfarande som de ska:

Jag är inte wasist, jag hater alle!

Snacka inte skit om Svarten. Han söp bara två gånger om året. Från nyår till midsommar och från midsommar till nyår.

Ja, those were verkligen the days...Nu ska jag kompensera gårdagens midsommarfirande med att dra ut på landet med goda vänner. Undrar ni hur år 2008 års anteckningar för midsommarafton kommer att se ut? Ja, något i stil med:

Gick upp klockan 09. Efter några lyckade pokeromgångar tränade jag och gav mig ut på en milslång löptur. Kokade färskpotatis för första gången i mitt liv och käkade sill till det. "Condor" gled över och vi satt på balkongen och hade det trevligt. Fortsatte upp till en kareokefest. Tog en gratis svarttaxi ...Resten undanhåller jag er. Jag vet. Ni kan gissa.

Lordens känslor finns inom Lorden. Och så kommer det att förbli.

Inga kommentarer: