lördag 28 juni 2008

Sammanfattning av EM

Så återstår endast en fotbollsmatch i årets EM, finalen. Lagen som har tagit sig dit har gjort det välförtjänt. Egentligen spelar det ingen roll för egen del vem som vinner. De två lagen har olika egenskaper. Spanien med sitt tekniska och skickliga passningsspel och Tyskland med sin tyngd och laganda. Det är emellertid svårt att inte fascineras av tyskarnas förmåga att alltid gå långt i mästerskap. Som i så många andra sammanhang: tradition väger tungt! Jag tror på laganda och sätter kollektivet framför individen. Mja, får nog ändra mig och hålla på Tyskland då. Båda lagen spelar dock underhållande fotboll. Och båda är definitivt bättre än Sverige.

Sveriges insats har av många ansetts vara medioker. Vi lyckades visserligen spöa EM:s sämsta lag Grekland med 2-0 och underskattade sedan ryssarna. Inget konstigt, för det senare gjorde även övriga fotbollseuropa. Jag anser dock, även jag, att Sveriges insats var just medioker. Efter denna turnering står Sverige inför ett naturligt generationsskifte. Allbäck och Alexandersson meddelade direkt efter Sveriges EM-sorti att de slutar. Idag lämnade även Fredrik Ljungberg in sin avskedsansökan till landslaget. Därmed tvingas nu den hårt kritiserade Lagerbäck till förändringar, och förhoppningsvis föryngrinar. Det ska bli intressant att följa VM-kvalet...

Det bestående intrycket av årets EM-turnering är annars trevligt. Många intressanta matcher, bra tidsfördriv och vid Sveriges matcher god stämning (förutom mot Ryssland). Många av er kanske är trötta på fotboll vid det här laget. Innerst inne kanske jag också. Eftersom jag är handikappad ödslade jag en del tid på att titta på Kalmar FF mot Degerfors i Svenska Cupen idag. I jämförelse med EM var det pinsam underhållning. Jag passade därefter på att uppleva Sveriges VM-final 1958 mot Brasilien. SVT sände med de moderna mediepersonligheterna Chris Härenstam och Glenn Strömberg som kommentatorer. Bättre underhållning än svenska cupen, och jag såg den mycket på grund av att min far har nostalgiska minnen ifrån matchen. Rätt kul att jämföra matchtempo och kvalitet med dagens moderna fotboll. Helgens mest underhållande sportevenemang var annars att se på när två vänner utövade strongman-träning på en öppen yta inte långt ifrån mitt föräldrahem. Roligare än så lär man inte få denna sommar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hell Goodyear 23,5 X 25 (305 kg)

Lorden sa...

Imponerande styrka $ir!